Tekeningen & schilderijen (en nog wat grafiek)

stillevens

Main Content

In de 17e eeuw stond het stilleven op de laagste sport van de schilderkunstige ladder. De Zeeuw Adriaen Coorte trok zich hier evenwel niets van aan en schilderde zijn prachtige paneeltjes met schelpen of klein fruit. Weliswaar met hier en daar een foutje in het perspectief, maar dat overkwam zijn collega kerkenschilder Pieter Jansz. Saenredam ook wel eens.
De 16e eeuwse boekverluchter en miniaturist Georgius (of gewoon Joris) Hoefnagel maakte kleine tekeningen en aquarellen met allerhande voorwerpen, vruchten en insecten uit de natuur. Erg mooi. Deze kleine werken inspireerden om kleine, eenvoudige stillevens te maken.
"Rembrandt etste ook zulke mooie schelpen", zei eens iemand. Inderdaad, als er iemand fraai etsen kon, was meester Rembrandt dat wel! Maar verschillende schelpen heeft hij niet geëtst. Hij deed het één keer: een fraaie conus marmoreus. Het is ook zijn enige geëtste stilleven. Er zijn wel verschillende staten van deze ets, namelijk drie, hij bewerkte die etsplaat ook met burijn en droge naald. Zoals hij vaker deed.
De droge naaldafdrukken hebben een heel eenvoudige compositie. De ooghoogte valt gelijk met de tafelrand. Net zoals in het 'Fruitstilleven' van de Italiaanse barokschilder Caravaggio. Ook het enige stilleven van zijn hand.